Sayu pulak arini

Assalamualaikum
Salam menjemput rezeki kawan-kawan.
Korang buat ape tu? Mama tengah lipat baju menimbun ni haaaaaa...banyak pulak rasenya..benti kejap update entri arini.

Pagi tadi lepas anto anak-anak dan papa depan muka pintu, mama duduk sebelah nenek dekat sofa. Lain sangat wajahnya. Sayu je keadaannya. Lama-lama dia luahkan, katenya badannya lemas sangat. Bererti terlalu letih, lesu, tak larat nak buat apa-apa. Jelas keuzuran di usia 72 tahun genap bulan empat nanti.
Nenek suruh call kakak yang anak-anak panggil ibu. Mama call kakak dan terus minta dia bercakap dengan nenek. Dengan deraian air mata jatuh nenek cakap nak balik ambiklah.. nak ikhtiar cara kampung. Kat sane senang nak tuju mana-mana. Kalau bole amikla secepatnya. Tak tertahan dah rasa. Kalau kat sini hospital je sama je ubatnya.Termangu mama dengor. Namun kene terima hakikat, redho dengan ketentuan. Kita ikut je flow. "Semoga cepat sembuh dan aktif seperti selalu"

Lepas je letak, nenek mintak maaf tak mampu nak jaga mama dalam pantang sampai habis. Itupon meletakkan syarat-syarat.
-jangan buat kerja berat
-jangan iron baju
-jangan angkat bakul baju
-jangan angkat hafiz yang badan semakin berasa
-jangan lasak
-jangan nak merayap-rayap selagi belum abis pantang.
-jangan lupa makan ubat. Dalaman tu kene jaga.
-nak masak tu jangan lupa ikat bengkung ketat-ketat
-pakai param..biolah badan tu panas.
-hati2, sebab di hujung2 waktu berpantang waktu paling kritikal, jangan smp bentan. Badan nak guna lama, anak dah ramai..orang lain tak rasa kalau sakit..sendiri jugak yang rasa semua tu. Jadi jagalah betul-betul.

Oh begitu banyak pesanannya. Tapi insyaAllah cuba dipenuhi pesanan tu.

Lepas mandi die suruh berparam dan berbengkung. Cakap takpe nanti orang buat sendiri. Dalam keadaan yang sedemikian masih lagi bole bancuh param dan sapu ke badan anaknya. Berderai air mata mama bila disentuh dengan tangan yang sejuk. Tapi cepat2 lap tak mau nenek nampak mama yang sado ni padahal hakikatnya mama ni gembeng. SEDIH WOI..tacim. ntah bila dapat berkhidmat untuk balas jasa tangan yang jaga mama dari kaki sebesar 2 jari.

Kalau betul nenek balik maka mama kene berpantanglah sendiri.
Doakan mama dapat jaga diri sebaik-baiknya waktu berbaki lagi 22 hari. ALLAHU...sedih rasanya tak dapat menjaga ibu sendiri yang sakit masa ni.

No comments:

"Ikhlas dan sejati akan bertemu di dalam senyuman anak kecil,senyum yang sebenarnya senyum,senyum yang tidak disertai apa-apa" ( Hamka ).